top of page
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.

תכנון תאורה בשילוב תוכנת dialux+revit

עמדתי לאחרונה בפני אתגר מעניין. במסגרת הטמעה שערכתי במשרד לתכנון תאורה נתבקשתי לבחון את האפשרות הטובה ביותר לשילוב בין תוכנת dialux לתוכנת revit . אזכיר רק כי תוכנת dialux היא תוכנה חינמית מצוינת לתכנון תאורה. יש בה את כל מה שצריך להפקת תכנון מדויק ומקיף, תלת ממדי או דו ממדי של פרויקטי תאורה. ניתן גם לערוך חישובי תאורה לפי חללים, ולהפיק דוחות ומפרטים. בקיצור חבילה משתלמת ביותר למשתמש במיוחד שהיא חינמית לגמרי!!

עלתה השאלה מה היא השיטה היעילה ביותר לשילוב בין שתי התוכנות והאם קיימת אחת כזאת? הרמתי את הכפפה.

באופן עקרוני אני מאמין ששילוב בין תוכנות יכול להביא לפעמים לתוצאות מעניינות ולהפתעות.

תהליך העבודה אמנם מצריך כמה תוכנות שונות, אולם כל תוכנה תורמת חלק קטן בכל התהליך כך שבסופו של דבר אנו מקבלים שיטת עבודה או workflow שלדעתי הוא יעיל ונוח. במיוחד אם ברצוננו להמשיך ולהשתמש ב תוכנת dialux כממשק עיקרי בו אנו מבצעים את רוב עבודת תכנון התאורה.

שיטת העבודה מתחילה ב revit אנו קולטים את המודל האדריכלי ע"י link revit כמו כל קובץ יועצים אחר. משם נייצא קובץ תלת ממד בפורמט IFC. תוכנת dialux evo יודעת לקבל קבצי ifc, ניתן גם לייצא חלקים ספציפיים ממודל ה revit במידה ויש לנו בעיה של קבצים גדולים, בקיצור ניתן לומר שהעבודה עם קבצי ifc היא ידידותית למשתמש.

כעת ניתן לעבוד באופן רגיל בתוכנת dialux למקם גופי תאורה לערוך חישובים וכ'. בגמר התכנון נייצא קובץ dwg מתוכנת הdialux. מה שאנחנו צריכים בשלש זה זה את מיקומם שלאורה ע"פ הקואורדינטות שלהם (x,y,z). נתון זה ניתן לקחת מקובץ ה dwg. בעזרת lisp חינמי הנקרא coorN ניתן לבחור את מיקומם של גופי התאורה לפי הקורדינאטות שלהם, ולייצא את המיקומים לקובץ אקסל. ומשם הדרך לrevit היא קלה. בסופו של דבר נעזר בקוד של תוכנת dynamo כשאנחנו משלימים את המעגל וחוזרים ל revit. קוד הדינמו קורא מיקומם של גופי התאורה וממקם אותם במודל הרוויט במקום המדוייק שלהם.

לסיכום, הממשק עם revit הוא מינימלי, ומאפשר למתכנני התאורה להתבסס על תוכנת ה dialux ככלי עיקרי בתהליך התכנון.

מצורף סרטון המראה את תהליך העבודה.

 

bottom of page